יום שני, 17 באפריל 2023

37. נזכור!



הַאִם רַק שׁוֹאָה שְׁנִיָּה בְּאַרְצֵנוּ תְּאַחֵד אֶת שְׁאֵרִית הַפְּלִיטָה?

לא בטוח. ל"עם היהודי" יש היסטוריה של הרס עצמי בשל מחנאות ופלגנות.

ומכיוון שנראה שלא למדנו שום דבר - שואה שניה אינה דבר בלתי אפשרי ובמיוחד אם נשכח אותה, נמעיט בביסוס זיכרונה בקרב הדורות הבאים, או נתכחש לקיומה או לאפשרות שהיא יכולה לחזור על עצמה.

את זה אנחנו חייבים לזכור!


בראיון של רוני קובן עם הרב ישראל מאיר לאו ששרד את השואה כילד קטן (בן זקונים שהתייתם מאביו, מאימו ומשמוליק אחיו אשר נרצחו על ידי הנאצים) הוא אמר:

"בְּלָמוּת בְּיַחַד אֲנַחְנוּ אַלּוּפִים
בְּלִחְיוֹת יַחַד
עוֹד לֹא עָשִׂינוּ טִירוֹנוּת"

10 תגובות:

  1. חשוב לזכור ובמיוחד בשנים האלה בהן ניצולי שואה (או שיותר נכון לומר שורדי שואה?) הופכים לזן נכחד. לא אשכח שסבי ז"ל כשהיה חולה בסרטן והיה מגיע לבי"ח לטיפולים היו מביאים ילדים לראות את ניצול השואה הזה שנמצא בבית חולים.
    ועצוב שזוכרים את ניצולי השואה רק פעם בשנה ביום השואה....

    השבמחק
    תשובות
    1. כנראה אין מה לעשות. זהו טיבם של ימי זיכרון שנזכרים בהם פעם בשנה.
      מטריד שהולך ומתרבה מספר מכחישי השואה בעולם, אבל גם בארץ אני כבר רואה תגובות על גבול ההכחשה (או לשם מה יש צורך ב"פסטיבל השואה". אני דור שני לשורדי שואה (הן אימי והן אבי). כשאנחנו נלך אני תוהה אם בכלל ימשיכו במורשת השואה בדורות הבאים.

      מחק
  2. די ביקרו את הראיון עם לאו, שלא צפיתי בו כי האיש הזה מדיר שינה מעיניי בצדקנותו, התחסדותו והנפיחות העצמית שלו, שכולו היה קשקשת וקלישאות.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני חולק עליך נחרצות. אני צפיתי והאזנתי לכל מילה שלו בראיון. כדור שני לשואה לשני הוריי ולמשפחה ענפה שנרצחה ונספתה, אני מאוד רגיש לתופעה המתעצמת של רבים בחברה הישראלית (רואה את זה גם בבלוגיה שלנו) שמעלים טענות, או מביאים קישורים ל- FAKE "מלומד" ולקונספירציות מתועבות, המנסות לשנות את ההיסטוריה. ואם תופעת הכחשות השואה או פיקפוק בעובדות (כולל צילומים ומסמכים לרוב שנמצאו אצל שורדי השואה ואצל ארכיוני הנאצים, שהיו דקדקנים בתיעוד) שהולכת ומתעצמת אצל "ישראלים יפים שלא ידעו את יוסף", מאוד מדאיגה אותי ואפילו מפחידה. אם אצלנו כבר מכחישים את השואה, אז מה לנו להלין על מכחישי השואה בפולין,של תנועות נאו-נאציות ושל דוקטורט מפוברק של אבו מאזן? כל אלה הם אלו שמדירים שינה מעיניי וכדאי מאוד שאת כלל החברה הישראלית...

      יד ושם הפיקו ספר וראיון מצולם במשך 5 ימים בביתו, ב-5 קלטות DVD עם אבא שלי על חייו לפני השואה ומה שעבר עליו ומשפחתו בה. אז אולי גם הוא צדקן מתחסד, מקשקש קלישאות ומלא נפיחות עצמית?

      לא יודע למה אני מביא את הקישורים הבאים, כאשר בעיניי אנשים ישראלים מסויימים הכל כזב, ובכל זאת:

      https://kankan111.blogspot.com/search?q=%D7%99%D7%95%D7%9D+%D7%94%D7%A9%D7%95%D7%90%D7%94+%D7%95%D7%94%D7%92%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%94

      https://kankan111.blogspot.com/2017/04/blog-post_26.html

      https://kankan111.blogspot.com/2016/05/blog-post.html

      ויש עוד, אבל נראה לי שלפי אותן התגובות החוזרות מדי שנה, כנראה בלתי אפשרי לשכנע את המפקפקים.

      מחק
  3. זה נכון שאנחנו מעולים בפילוג ומתאחדים רק מול סכנה משותפת. וגם אז - הרי הבנתי שאפילו מרד גטו וורשה בוצע על ידי שתי קבוצות יריבות שלא שיתפו פעולה ביניהן. בכל מקרה המרד הזה היה חשוב בסמליותו אך אבוד מראש.
    מה שכן, הערה קטנה - אני נוטה להסכים עם הנשיא הרצוג, שאמר אתמול - שאין להשתמש במילה "שואה" עבור כל מקרה או מצב אחר. שואה - כפי שנהגתה, תוכננה והוצאה לפועל - היתה רק אחת.

    השבמחק
    תשובות
    1. מאשימים את שורדי השואה שהם היו כצאן המובל לטבח. אבל לא היה להם כל סיכוי במרד כנגד המכונה הנאצית. זוכרת את אירוע השתלטות של 2 מחבלים על האוטובוס במישור החוף. אז כיצד 50 נוסעים לא יכלו להשתלט על שני מחבלים נושאי נשק? וזה היה כאן אצלנו ולא שם.

      אולי באמת אין להשתמש במילה "שואה" או בסמלי השואה בכל מקרה אחר, אבל לתהליכים שהובילו לשואה ושחלקם מתרחשים אצלנו כיום, אפשר גם אפשר ואפילו צריך להביא, כדי שאנחנו לא נגיע חלילה ל"פתרונות סופיים". ולגבי ההוצאה לפועל "שהייתה רק אחת". ראי את דברי בן גביר וסמוטריץ' על "מחיקת חווארה"...

      אני מבין את דברי הרצוג שעושה כל מאמץ לאחד את העם ואם שמעת את נימת קולו, ניתן לחוש בהיסטריה למה שעלול להתרחש אצלנו.

      מחק
    2. לא ניתן באמת להאשים את קורבנות השואה ואת שורדיה שהלכו כצאן לטבח. מי שטוען כך אינו מכירה מאות שנות היסטוריה של דיכוי ואפליה, אותה שרדו בעיקר בזכות הגמישות הזאת והיכולת להוריד את הראש ולהתאים את עצמם למצב עד יעבור זעם. מפעל השמדה כמו השואה לא היה לפני כן, כפי שכתבתי כבר. וגם כאשר היה מדובר במספר רב של יהודים מול מספר מועט של שוטרים, חיילים או שומרים - לא באמת ניתן לצפות שיאחדו כוחות ויתקיפו, לא רק כי לא היו מחונכים או ערוכים לכך, אלא כי גם לו היו גוברים על שוביהם - לא היה להם לאן לברוח, לפנות, להימלט. זה מה שחשוב לזכור.
      גילויי שנאה וגזענות ואלימות יש גם אצל היהודים - גם כלפי ערבים וגם אחד כלפי השני. לא אמרתי שהיהודים טובים יותר. לא אמרתי שזה פחות נורא. רק אמרתי שזו לא השואה.

      מחק
    3. עדיין לא שואה במובן של השמדה שיטתית בשם גזענות אידיאולוגית. אבל יתכן בדרך לשם כשסמוטריץ ובן גביר מדברים על "למחוק את חווארה". התהליכים שהובילו לשואה כאשר כבר רואים ניצנים שלהן אצלנו זה מספיק רע ומפחיד. כשלהפמיליה בהשראת בן גביר מכים כקלגסים מפגינים כחוק - זה כבר לא רחוק משם. זה בדומה לאותם חברה של המפלגה הנאצית טרום עלייתם לשלטון - ליל הבדולח ושאר פוגרומים. את יודעת, משטרים פשיסטיים מרגילים את הציבור בצעדים קטנים בדרך לדיקטטורה דורסנית עד שכבר מאוחר מדי. יש לי גם חשד שההשהיה של הקואליציה היא רק תרגיל ובליץ ההפיכה המשטרית תחודש במלוא הקצב לאחר תום החגים הלאומיים והעברת התקציב ואולי עוד לפניו (כדי לקבל הסכמה של 64 ח"כים להעביר את התקציב).

      מחק
    4. נכון ולכן אני מתקוממת ומוחה ולא מוכנה עוד לשתוק ולישון ולתת לתהליכים כאלה להתנהל באין מפריע.
      ועדיין, פרעות ופוגרומים וגירושים וחוקים מגבילים ופשעי שנאה - כל אלה היו קיימים לאורך כל ההיסטוריה. שואה היתה אחת. ולדעתי חשוב להבחין בינה לבין השאר, גם כשמדובר בשנאת יהודים על ידי גויים וגם כשמדובר בשנאה ופשעים על ידי יהודים וישראלים עצמם

      מחק
    5. שואות היו משחר ההיסטוריה. בעת העתיקה התבצעו רציחות המוניות שניתן להגדירן כרצח עם: כך למשל בסופה של המלחמה הפונית השלישית טבחו הרומאים כמעט בכל תושבי קרתגו ורצחו מאות אלפים מתושביה; יוליוס קיסר השמיד כרבע מאוכלוסיית גאליה ומכר רבע נוסף לעבדות. ההיסטוריה של האימפריה הרומית ומסעותיו של ג'ינגיס חאן מספקות עוד דוגמאות רבות להשמדה שיטתית של אוכלוסייה. בימי הביניים, האם האינקביזיציה לא הייתה שואה ליהודים? במאה ה-19 נרצחו מיליוני בני אדם בכל היבשות המיושבות ושבטים ועמים נוספים הוכחדו; כך למשל ברצח העם הצ'רקסי בשנת 1864 בקווקז, רדיפת האינדיאנים באמריקה, הבורים בדרום אפריקה, האבוריג'ינים באוסטרליה וכמובן השואה של הארמנים על ידי הטורקים.
      גם חורבן הבית הראשון ובעיקר הבית השני אפשר להחשיב ממש כשואה - רצחו המונים וחלק קטן היגלו לשמש כעבדים (האם זה לא מזכיר את מחנות העבודה של הנאצים)?
      אז שואה כן הייתה ויותר מאחת. האם אפשר לומר בביטחון שהאנושות נגמלה מזה לעד? ושלא יכולה להתרחש עוד שואה?

      מחק